Publicerat 3 oktober 2018 i kategorin Nyheter

Påminnelserutiner, vad gäller?

Dröjsmålsränta och avgifter
Betalar inte kunden sin faktura i tid kan du ha rätt att ta ut dröjsmålsränta och avgifter.

Amorteringsuppgörelser och förlängd kredittid
I vissa fall behöver ditt indrivningsförfarande inte bli så omfattande utan du kanske kan lösa kundens betalningssvårigheter genom att låta honom delbetala sin skuld med hjälp av en avbetalningsplan eller genom att flytta fram fakturans förfallodatum.

Betalningspåminnelse
Det finns inte några formella krav på hur en betalningspåminnelse ska se ut. Det finns heller inget som säger att du måste skicka en betalningspåminnelse innan du går vidare till inkassoåtgärder. Det är dock god inkassosed att göra så.

Tidpunkt
Du bör inte skicka påminnelsen alltför nära förfallodagen eftersom det kan skapa onödig irritation och extra arbete. Du bör inte heller vänta för länge eftersom det kan ge intryck av att du tillåter en viss betalningsförsening. Ju längre du väntar desto osäkrare blir det också om du överhuvudtaget kommer att få betalt.

En påminnelse
Du ska normalt inte skicka mer än en påminnelse för varje faktura, för då kan kunden tro att du inte förväntar dig betalning förrän efter ett antal påminnelser. Dessutom kostar arbetet med att skicka påminnelser pengar.

Vissa företag skickar två betalningspåminnelser. Den första betalningspåminnelsen har då ofta en mjuk formulering om krav på betalning men ingen information om inkassoåtgärder. Den andra påminnelsen blir då i form av ett kravbrev.

Påminnelseavgift
För att du ska ha rätt att ta ut ersättning för påminnelsen, så kallad påminnelseavgift, måste du ha avtalet om detta med motparten.

Formulering av påminnelse
Texten i påminnelsen bör vara klar och tydlig. Av påminnelsen ska det framgå att kunden inte har betalat men att han är skyldig att göra det.

Påminnelsen bör också innehålla informationen att dröjsmålsränta kommer att utgå och att du kommer att gå vidare till inkasso om kunden inte betalar. Tala också om hur mycket som ska betalas, varför det ska betalas och vart det ska betalas. Om du har möjlighet kan det underlätta att skicka med en fakturakopia.

Inkasso
Betalar inte motparten trots påminnelsen är nästa steg att skicka ett inkassokrav. Inkasso är ett i lag reglerat förfarande som ger dig ett påtryckningsmedel för att få betalt för din fordran. I och med inkassokravet informerar du köparen om att du överväger att inleda rättsliga åtgärder. Det är i regel en förutsättning att du skickat ett inkassokrav innan du går vidare med betalningsföreläggande eller stämning i domstol.

Inkassokravets innehåll
För att kravet ska räknas som ett inkassokrav ska det enligt lag vara skriftligt och innehålla följande uppgifter:

– fordringsägare
– skuld (hur stor den är, förfallodatum och vad skulden avser)
– eventuell dröjsmålsränta samt hur den är beräknad
– inkassokostnad (se nedan)
– information om att du kommer att ansöka om betalningsföreläggande eller stämning och utmätning om       kunden inte betalar
– tidsfristen, dvs ett senaste betalningsdatum då skulden ska vara betald tillsammans med en information     om att du annars kommer att gå vidare på det sätt som du beskrivit. Tidsfristen ska vara minst 8 dagar.
– information om hur kunden ska betala skulden, t ex till ditt plusgiro- eller bankgirokonto.

Inkassokostnad
Man har enligt lag rätt att debitera en inkassokostnad för ett skriftligt inkassokrav. Det krävs inget avtal för att man ska ha rätt att ta ut denna inkassokostnad, men skulden måste naturligtvis vara förfallen.

Ett inkassokrav per fordran
Man får skicka högst ett inkassokrav per fordran. Därefter måste du välja om du ska gå vidare eller om du ska skriva av skulden.

Själv eller via inkassobyrå
Du kan skicka inkassokravet själv eller anlita ett inkassoföretag som hjälper dig att driva in fordringen.Väljer du att sköta inkassohanteringen kan du få en bättre styrning och kontroll på ärendet och i vissa fall även en billigare hantering. Men det krävs självklart kunskap för att framgångsrikt kunna driva egen inkasso.

Betalningsföreläggande
Ska du inleda rättsliga åtgärder?
Om kunden inte betalar trots inkassokravet måste du ställa dig frågan om du ska inleda ett rättsligt förfarande, det vill säga ansöka om betalningsföreläggande eller stämning vid tingsrätten.

Du måste ta hänsyn till att det tar tid och kostar pengar att ansöka om betalningsföreläggande eller stämning vid tingsrätt. Därför bör du undersöka vilka möjligheter kunden har att betala och utifrån det göra en avvägning om det verkligen är värt att inleda ett rättsligt förfarande.

Om du väljer att gå vidare är normalt nästa steg att ansöka om betalningsföreläggande. Denna ansökan görs hos Kronofogden och kostar 300 kr. Kostnaden läggs på den skuld som kronofogden eventuellt lyckas driva in.

Ansökan bör inte göras tidigare än 4 dagar efter att den tidsfrist som anges i inkassokravet har gått ut.

Krav för betalningsföreläggande
För att du ska kunna få ett betalningsföreläggande måste du som huvudregel först ha skickat ett inkassokrav. Detta gäller inte om den betalningsskyldige uppenbarligen försöker dra sig undan betalning eller om det finns särskilda skäl.

Särskilda skäl kan vara att fordringen inom kort kommer att preskriberas. Med detta menas att du inte längre kan kräva betalt.

Utslag
Om din ansökan om betalningsföreläggande går igenom får du ett utslag (beslut) av Kronofogden. Utslaget är en exekutionstitel som kan ligga till grund för utmätning. Utmätning görs automatisk om inte du har sagt annat. Läs mer om detta längre fram i avsnittet om utmätning.

Ingen prövning
Om kunden bestrider kravet kan inte Kronofogden besluta om betalningsföreläggande. Du kan då begära att Kronofogden lämnar över ärendet till tingsrätten.

Stämning till tingsrätten
Om din kund bestrider din fordran, dvs om han anser att den är felaktig på något sätt, så säger man att fordran är tvistig. För att gå vidare måste du i dessa fall ansöka om stämning vid domstol.

En stämningsansökan lämnas in till tingsrätten på den ort där din kund har sin verksamhet respektive där kunden är folkbokförd om det rör sig om en privatperson.

Dom
Om domstolen anser att du har rätt får du en dom på detta. Domen är en exekutionstitel som kan ligga till grund för utmätning.

Utmätning
När Kronofogden beslutat om betalningsföreläggande eller tingsrätten fastställt din kunds betalningsskyldighet, kan en utmätning göras.

Vid betalningsföreläggande verkställer Kronofogden utmätningen automatiskt. Om du inte vill att Kronofogden ska göra en utmätning måste du ange detta i din ansökan om betalningsföreläggande.

Har tingsrätten fastställt kundens betalningsskyldighet måste du därefter ansöka om utmätning om du vill få en sådan genomförd.

Publicerat 12 juni 2025

Sänkt bolagsskatt – och andra skatteförslag inför höstbudgeten

Redan nu har Finansdepartement remitterat en rad skatteförslag som kan komma att ingå i höstbudgeten. Här är en sammanfattning av de förslag som har remitterats i maj och som är viktiga att följa fram till dess att ny lagstiftning eventuellt träder i kraft.  Bland förslagen kan nämnas sänkt bolagsskatt och lägre moms på dansevent. Varför kommer alla skatteförslag redan …

Läs mer

Publicerat 12 juni 2025

Srf konsulterna tipsar: Ny e-tjänst för digital deklaration av INK 1,2 och 4

Nu blir det enklare att deklarera digitalt. Skatteverket har lanserat en ny e-tjänst för inkomstdeklaration 1, 2 och 4 – med möjlighet att lämna bilagor eller övriga upplysningar. I den nya e-tjänsten kan uppgifterna skrivas under direkt för den som är behörig, alternativt skickas vidare till Mina Sidor för vidare hantering. E-tjänsten sparar inte uppgifterna så allt behöver …

Läs mer

Publicerat 12 juni 2025

Nya 3:12- regler – ett steg närmare lagstiftning

Nu har regeringen publicerat sin lagrådsremiss med det slutliga förslaget på förändringar när det gäller beskattning av kvalificerade andelar i fåmansföretag. Till stor del motsvarar de nu föreslagna reglerna de regler som utredningen presenterade i sitt förslag. Men några förändringar har skett. I den här artikeln sammanfattar vi de förslag till regler som regeringen nu …

Läs mer

Publicerat 12 juni 2025

”Lönekartläggning är inte ett hinder – det är en konkurrensfördel”

Från juni 2026 måste fler svenska företag följa EU:s nya direktiv om löneöppenhet. Men vad innebär det i praktiken – och hur kan mindre företag vända kravet till en strategisk styrka? Vi har pratat med Daniel Edenholm, expert på lönetransparens på Sysarb om hur lönekartläggning kan stärka både företagskultur och arbetsgivarvarumärke. Med det nya EU-direktivet om …

Läs mer

Publicerat 16 maj 2025

Att tänka på när du planerar anställdas semester

Snart är det dags att planera sommarens semester. Här är några viktiga regler du behöver ha koll på som arbetsgivare. Tvingande och flexibla regler  Semesterlagen innehåller både tvingande regler och sådana som går att anpassa via kollektivavtal. Du måste till exempel se till att varje anställd tar ut minst 20 betalda semesterdagar per år – om dagarna är intjänade. …

Läs mer

Publicerat 16 maj 2025

Ekobrottsmyndigheten: Redovisningskonsulten kan göra skillnad

Ekonomisk brottslighet är ett växande samhällsproblem – men också något vi tillsammans kan motverka. Hos Ekobrottsmyndigheten står det brottsförebyggande arbetet i fokus, och Auktoriserade Redovisningskonsulter lyfts fram som en viktig del av lösningen. Ekobrottsmyndighetens uppdrag är tydligt: att förebygga, upptäcka och bekämpa ekonomisk brottslighet. Men i takt med att …

Läs mer

Publicerat 16 maj 2025

Ska du anställa en ungdom i sommar? Här är tre tips!

Det finns många saker du som arbetsgivare ska tänka på om du ska anställa en ungdom i sommar. Det är en förmån att få bidra till en persons första anställning – men det är viktigt att anställningen blir en bra start på arbetslivet. Här kommer tre tips till dig som ska anställa en ungdom. 1. Skriv ett anställningsavtal   Ett tydligt anställningsavtal skapar …

Läs mer

Publicerat 14 april 2025

Momspaketet antaget i EU – vad händer nu?

Den 11 mars antog EU formellt ViDA – ett omfattande reformpaket som ska digitalisera momshanteringen i Europa och som vi skrivit om tidigare. Nu börjar den svenska resan mot implementering, och det är hög tid för både företag och redovisningskonsulter att sätta sig in i vad som väntar. Fredrik Andersson Carlö, verksamhetsutvecklare på Skatteverket, ger sin bild av nuläget – och …

Läs mer

Publicerat 14 april 2025

Dags att deklarera – nyheter och tips för dig som privatperson!

Den 2 maj ska deklarationen för dig som privatperson senast vara inne hos Skatteverket om du inte har fått anstånd att lämna den senare. Här kommer några bra tips på vägen. Nyheter i årets deklaration  Förra året var första gången som plattformsföretag skulle lämna kontrolluppgifter i vissa fall vid uthyrning av fast egendom, försäljning av personliga tjänster, …

Läs mer

Publicerat 14 april 2025

Långtidssjuk – vad du som arbetsgivare måste göra

När en av dina anställda har varit sjukskriven i 30 dagar – och sjukskrivningen förväntas pågå i minst 60 dagar – har du som arbetsgivare ett ansvar att vidta arbetsplatsinriktade rehabiliteringsåtgärder. Den medicinska rehabiliteringen ansvarar sjukvården för. Ditt ansvar som arbetsgivare  Rehabiliteringsansvaret gäller oavsett om sjukdomen eller skadan har uppstått …

Läs mer

Gå till startsidan