Publicerat 13 november 2024 i kategorin Artiklar

Nu är det jul igen – så blir klappen skattefri

Beloppsgränsen för skattefria julklappar till anställda har i år höjts till 550 kronor. Vi går igenom vad du som företagare behöver tänkta på för att julklappar ska vara skattefria hos de anställda och avdragsgilla för arbetsgivaren.

Beskattning av julklappar hos anställda  

Utgångspunkten är att alla ersättningar du ger till dina anställda är skattepliktiga för den anställde. Detta gäller oavsett om du ger kontanter eller andra förmåner. Anledningen är att dessa ersättningar betraktas som lön för utfört arbetet vilket som huvudregel skattepliktigt.  

Det finns dock vissa undantag när ersättningar kan vara skattefria, exempelvis julgåvor. För att julgåvor ska vara skattefria måste de ges till alla anställda eller till en större grupp av anställda.  

Reglerna om skattefria julgåvor gäller även om du är anställd i ditt eget aktiebolag, oavsett om det finns fler anställda. Enligt Skatteverkets ställningstagande kan även julgåvor som ges till ordinarie styrelseledamöter vara skattefria. Om du är en enskild näringsidkare kan du däremot inte ge dig själv en julklapp med skattemässig avdragsrätt eftersom du inte är anställd i verksamheten.  

Skattefriheten för dina anställda gäller inte heller om julgåvan lämnas i pengar, här inräknas även checkar och presentkort som kan bytas mot pengar. Om presentkortet inte kan bytas mot pengar kan det däremot vara skattefritt.  

Måste vara av mindre värde

För att en julgåva ska vara skattefri krävs att gåvan är av mindre värde. Under 2024 gäller att gåvans marknadsvärde inte får överstiga 550 kronor inklusive moms. Marknadsvärdet baseras på vad det skulle ha kostat den anställde att själv köpa motsvarande vara eller tjänst. Om värdet på gåvan överstiger 550 kronor kommer hela gåvans värde att vara skattepliktigt för den anställde, alltså från första kronan.  

Gåvor till ideell förening 

I stället för en julgåva till de anställda kanske du vill ge pengar till välgörenhet eller ge ett bidrag till en ideell organisation. För att detta ska vara skattefritt för den anställde krävs att denne inte har haft inflytande över valet av gåva. I dessa fall kommer du som arbetsgivare inte ha rätt att göra avdrag för gåvan. 

Om den anställde har haft möjlighet att påverka valet av gåva, eller om denne vill ge en gåva i stället för att få en julklapp, ska värdet av gåvan beskattas hos den anställde eftersom det då anses som att denne fått ersättning som kan jämställas med pengar. I dessa fall kommer du som arbetsgivare ha avdragsrätt för gåvan såsom lön och ska även betala arbetsgivaravgifter.  

Avdragsregler för julklappar till anställda  

Som huvudregel är löner, ersättningar och förmåner till anställda avdragsgilla för dig som arbetsgivare, oavsett om förmånen är skattepliktig för den anställde eller inte. Detta gäller även gåvor till anställda oavsett om gåvan är skattefri hos den anställde eller inte.  

Du som arbetsgivare ska däremot betala arbetsgivaravgifter om gåvan är skattepliktig för den anställde, exempelvis för att värdet på gåvan överstiger 550 kronor.  

Avdragsrätt för julgåvor till kunder  

Julen är också en högtid då företag vill uppmärksamma sina kunder och vårda relationerna. Julgåvor till kunder är inte avdragsgilla för företaget, eftersom det finns ett generellt avdragsförbud för gåvor (julgåvor till anställda är ett undantag).  

Julklappen kan dock vara avdragsgilla i två fall:   

Representationsgåvor: För dessa får företaget göra ett avdrag på max 300 kronor exklusive moms. Avdragsrätten förutsätter att gåvan ges i samband med ett representationstillfälle nära julhelgen.  

Reklamgåvor: I Skatteverkets allmänna råd framgår att avdrag för reklamgåvor medges med skäligt belopp, dock högst 300 kronor. En reklamgåva ska vara en enklare presentartikel av ringa värde och sakna personlig karaktär. Den ska normalt vara försedd med företagets namn eller logotype.

The post Nu är det jul igen – så blir klappen skattefri appeared first on Tidningen Konsulten.

Publicerat 16 maj 2025

Att tänka på när du planerar anställdas semester

Snart är det dags att planera sommarens semester. Här är några viktiga regler du behöver ha koll på som arbetsgivare. Tvingande och flexibla regler  Semesterlagen innehåller både tvingande regler och sådana som går att anpassa via kollektivavtal. Du måste till exempel se till att varje anställd tar ut minst 20 betalda semesterdagar per år – om dagarna är intjänade. …

Läs mer

Publicerat 16 maj 2025

Ekobrottsmyndigheten: Redovisningskonsulten kan göra skillnad

Ekonomisk brottslighet är ett växande samhällsproblem – men också något vi tillsammans kan motverka. Hos Ekobrottsmyndigheten står det brottsförebyggande arbetet i fokus, och Auktoriserade Redovisningskonsulter lyfts fram som en viktig del av lösningen. Ekobrottsmyndighetens uppdrag är tydligt: att förebygga, upptäcka och bekämpa ekonomisk brottslighet. Men i takt med att …

Läs mer

Publicerat 16 maj 2025

Ska du anställa en ungdom i sommar? Här är tre tips!

Det finns många saker du som arbetsgivare ska tänka på om du ska anställa en ungdom i sommar. Det är en förmån att få bidra till en persons första anställning – men det är viktigt att anställningen blir en bra start på arbetslivet. Här kommer tre tips till dig som ska anställa en ungdom. 1. Skriv ett anställningsavtal   Ett tydligt anställningsavtal skapar …

Läs mer

Publicerat 14 april 2025

Momspaketet antaget i EU – vad händer nu?

Den 11 mars antog EU formellt ViDA – ett omfattande reformpaket som ska digitalisera momshanteringen i Europa och som vi skrivit om tidigare. Nu börjar den svenska resan mot implementering, och det är hög tid för både företag och redovisningskonsulter att sätta sig in i vad som väntar. Fredrik Andersson Carlö, verksamhetsutvecklare på Skatteverket, ger sin bild av nuläget – och …

Läs mer

Publicerat 14 april 2025

Dags att deklarera – nyheter och tips för dig som privatperson!

Den 2 maj ska deklarationen för dig som privatperson senast vara inne hos Skatteverket om du inte har fått anstånd att lämna den senare. Här kommer några bra tips på vägen. Nyheter i årets deklaration  Förra året var första gången som plattformsföretag skulle lämna kontrolluppgifter i vissa fall vid uthyrning av fast egendom, försäljning av personliga tjänster, …

Läs mer

Publicerat 14 april 2025

Långtidssjuk – vad du som arbetsgivare måste göra

När en av dina anställda har varit sjukskriven i 30 dagar – och sjukskrivningen förväntas pågå i minst 60 dagar – har du som arbetsgivare ett ansvar att vidta arbetsplatsinriktade rehabiliteringsåtgärder. Den medicinska rehabiliteringen ansvarar sjukvården för. Ditt ansvar som arbetsgivare  Rehabiliteringsansvaret gäller oavsett om sjukdomen eller skadan har uppstått …

Läs mer

Publicerat 14 april 2025

Undvik kvarskatt nästa år

Nu är det möjligt att se deklarationen för beskattningsåret 2024 digitalt. Får du pengar tillbaka eller måste du betala kvarskatt? Vad kan du göra för att inte få kvarskatt att betala 2026? Målet – ingen kvarskatt!  Redan nu är det dags att se över hur inkomsterna för 2025 kommer att beskattas när vi lämnar in deklarationen i maj 2026. Syftet med att arbetsgivare …

Läs mer

Publicerat 14 april 2025

Vanliga deklarationsmissar för enskilda näringsidkare – och hur du undviker dem

Deklarationssäsongen är i full gång och bokslutet för dig som är enskild näringsidkare ska snart vara klart för att kunna ligga till grund för beskattningen. I den här artikeln lyfter vi några tips på hur du undviker fel i din deklaration. Avdrag för ränteutgifter  En fysisk person får kontrolluppgifter på de ränteutgifter som har betalts under året. Kontrolluppgift …

Läs mer

Publicerat 12 mars 2025

Nordic Smart Government – en digital revolution för nordiska småföretag

Ett unikt nordiskt samarbete håller på att förändra spelplanen för små och medelstora företag. Med målet att minska administration, automatisera affärsprocesser och möjliggöra gränsöverskridande handel, är programmet Nordic Smart Government & Business på väg att skapa ett digitalt ekosystem som sätter Norden i framkant. En av de som varit högst delaktig i programmet är …

Läs mer

Publicerat 12 mars 2025

Lag på hållbarhetsrapportering kan dröja

EU-kommissionens nya förslag på hållbarhetsrapportering enligt CSRD innebär att 80 procent av företagen undantas. De storföretag som ska följa CSRD får inte föra över sina rapporteringskrav på mindre underleverantörer. – Förslaget kallas ambitionssänkning, verklighetsanpassning eller en smartare väg till målet beroende på vem som uttalar sig. Eftersom vi ser att företag …

Läs mer

Gå till startsidan