Publicerat 30 november 2017 i kategorin Nyheter

Företagets bokföringsskyldighet, vad gäller?

Affärshändelserna i företaget ska bokföras löpande. Det innebär att ansvarig för företaget inte får vänta för länge med att registrera affärshändelserna i bokföringen, alternativt lämna ifrån sig underlag för någon annan att bokföra.

Även om företaget anlitar någon som sköter företagets bokföring är det ytterst företaget (dvs ägare, styrelse, vd) som ansvarar för att bokföringen blir riktig.

Företaget är skyldigt att arkivera räkenskapsinformationen i ordnat skick och på betryggande sätt inom landet under minst 7 år. För företag som har en styrelse är det styrelsen som bär ansvaret för att detta sker.

Huvudregeln avseende bokföringsplikt lyder enligt följande:

Kontanta in- och utbetalningar ska bokföras senast påföljande arbetsdag.

En affärshändelse som inträffat under en kalendermånad ska bokföras senast under den påföljande månaden. Underlagen måste hållas ordnade i avvaktan på bokföringen.

Undantag från huvudregeln:

Utgångspunkten i bokföringslagen är att bokföringen ska göras i anslutning till affärshändelsen. Det finns några undantag från detta som innebär att företaget får senarelägga bokföringen trots att alla förutsättningar finns för att kunna bokföra.
Bokföringen får senareläggas endast om verifikationerna i avvaktan på bokföring ordnas i takt med att de mottas eller sammanställs.

För kontanta in- och utbetalningar innebär bestämmelsen att det är presentationen i systematisk ordning som kan senareläggas. Bokföring av kontanta in- och utbetalningar så att de kan presenteras i registreringsordning ska göras senast påföljande arbetsdag. Detta gäller oavsett om företaget sköter bokföringsarbetet på egen hand eller överlämnar det till en redovisningskonsult. Bokföringen för presentation i registreringsordning kan t.ex. göras i en kassajournal. Med andra ord är det mycket striktare reglerat vad gäller kontanta transaktioner.
Följande undantag för icke kontanta transaktioner finns:

1.    Bokföringen får senareläggas till 50 dagar efter utgången av den månad då affärshändelsen inträffade. Möjligheten till senareläggning underlättar en samordning med redovisningen av mervärdesskatt, men gäller även företag som inte är skattskyldiga för mervärdesskatt.

2.    Om den årliga nettoomsättningen normalt uppgår till högst tre miljoner kronor, får bokföringen senareläggas till 50 dagar efter utgången av det kvartal då affärshändelsen inträffade.

3.    Bokföringen får senareläggas till 60 dagar efter utgången av det räkenskapsår då affärshändelsen inträffade om:

a. det normalt förekommer högst 50 verifikationer som avser sammanlagt högst 250 affärshändelser per räkenskapsår, och

b. den årliga nettoomsättningen normalt uppgår till högst en miljon kronor.

Omfattar räkenskapsåret annan tid än tolv månader, ska antalet verifikationer och affärshändelser i punkten a justeras.

4.    Enskilda näringsidkare får senarelägga bokföringen till den dag som inkomstdeklaration för det räkenskapsår då affärshändelsen inträffade ska lämnas enligt bestämmelserna i skatteförfarandelagen om:

a. företaget inte utför gränsöverskridande transaktioner inom EU. Gränsöverskridande transaktioner innebär omsättning, förvärv eller överföringar av varor som transporteras mellan EU-länder samt omsättning eller förvärv av tjänster som förvärvaren är skattskyldig för i Sverige.

b. det normalt förekommer högst 50 verifikationer som avser sammanlagt högst 250 affärshändelser per räkenskapsår, och

c. den årliga nettoomsättningen normalt uppgår till högst en miljon kronor.

Omfattar räkenskapsåret annan tid än tolv månader, ska antalet verifikationer och affärshändelser i punkten b justeras.
Bokföringen får alltså senareläggas fram till den tidpunkt som inkomstdeklarationen ska lämnas. Har företaget fått anstånd med att lämna inkomstdeklarationen får bokföringen senareläggas fram till det datum som anges i beslutet om anståndet.

Publicerat 16 maj 2025

Ekobrottsmyndigheten: Redovisningskonsulten kan göra skillnad

Ekonomisk brottslighet är ett växande samhällsproblem – men också något vi tillsammans kan motverka. Hos Ekobrottsmyndigheten står det brottsförebyggande arbetet i fokus, och Auktoriserade Redovisningskonsulter lyfts fram som en viktig del av lösningen. Ekobrottsmyndighetens uppdrag är tydligt: att förebygga, upptäcka och bekämpa ekonomisk brottslighet. Men i takt med att …

Läs mer

Publicerat 16 maj 2025

Att tänka på när du planerar anställdas semester

Snart är det dags att planera sommarens semester. Här är några viktiga regler du behöver ha koll på som arbetsgivare. Tvingande och flexibla regler  Semesterlagen innehåller både tvingande regler och sådana som går att anpassa via kollektivavtal. Du måste till exempel se till att varje anställd tar ut minst 20 betalda semesterdagar per år – om dagarna är intjänade. …

Läs mer

Publicerat 16 maj 2025

Ska du anställa en ungdom i sommar? Här är tre tips!

Det finns många saker du som arbetsgivare ska tänka på om du ska anställa en ungdom i sommar. Det är en förmån att få bidra till en persons första anställning – men det är viktigt att anställningen blir en bra start på arbetslivet. Här kommer tre tips till dig som ska anställa en ungdom. 1. Skriv ett anställningsavtal   Ett tydligt anställningsavtal skapar …

Läs mer

Publicerat 14 april 2025

Långtidssjuk – vad du som arbetsgivare måste göra

När en av dina anställda har varit sjukskriven i 30 dagar – och sjukskrivningen förväntas pågå i minst 60 dagar – har du som arbetsgivare ett ansvar att vidta arbetsplatsinriktade rehabiliteringsåtgärder. Den medicinska rehabiliteringen ansvarar sjukvården för. Ditt ansvar som arbetsgivare  Rehabiliteringsansvaret gäller oavsett om sjukdomen eller skadan har uppstått …

Läs mer

Publicerat 14 april 2025

Momspaketet antaget i EU – vad händer nu?

Den 11 mars antog EU formellt ViDA – ett omfattande reformpaket som ska digitalisera momshanteringen i Europa och som vi skrivit om tidigare. Nu börjar den svenska resan mot implementering, och det är hög tid för både företag och redovisningskonsulter att sätta sig in i vad som väntar. Fredrik Andersson Carlö, verksamhetsutvecklare på Skatteverket, ger sin bild av nuläget – och …

Läs mer

Publicerat 14 april 2025

Undvik kvarskatt nästa år

Nu är det möjligt att se deklarationen för beskattningsåret 2024 digitalt. Får du pengar tillbaka eller måste du betala kvarskatt? Vad kan du göra för att inte få kvarskatt att betala 2026? Målet – ingen kvarskatt!  Redan nu är det dags att se över hur inkomsterna för 2025 kommer att beskattas när vi lämnar in deklarationen i maj 2026. Syftet med att arbetsgivare …

Läs mer

Publicerat 14 april 2025

Dags att deklarera – nyheter och tips för dig som privatperson!

Den 2 maj ska deklarationen för dig som privatperson senast vara inne hos Skatteverket om du inte har fått anstånd att lämna den senare. Här kommer några bra tips på vägen. Nyheter i årets deklaration  Förra året var första gången som plattformsföretag skulle lämna kontrolluppgifter i vissa fall vid uthyrning av fast egendom, försäljning av personliga tjänster, …

Läs mer

Publicerat 14 april 2025

Vanliga deklarationsmissar för enskilda näringsidkare – och hur du undviker dem

Deklarationssäsongen är i full gång och bokslutet för dig som är enskild näringsidkare ska snart vara klart för att kunna ligga till grund för beskattningen. I den här artikeln lyfter vi några tips på hur du undviker fel i din deklaration. Avdrag för ränteutgifter  En fysisk person får kontrolluppgifter på de ränteutgifter som har betalts under året. Kontrolluppgift …

Läs mer

Publicerat 12 mars 2025

Nordic Smart Government – en digital revolution för nordiska småföretag

Ett unikt nordiskt samarbete håller på att förändra spelplanen för små och medelstora företag. Med målet att minska administration, automatisera affärsprocesser och möjliggöra gränsöverskridande handel, är programmet Nordic Smart Government & Business på väg att skapa ett digitalt ekosystem som sätter Norden i framkant. En av de som varit högst delaktig i programmet är …

Läs mer

Publicerat 12 mars 2025

Lag på hållbarhetsrapportering kan dröja

EU-kommissionens nya förslag på hållbarhetsrapportering enligt CSRD innebär att 80 procent av företagen undantas. De storföretag som ska följa CSRD får inte föra över sina rapporteringskrav på mindre underleverantörer. – Förslaget kallas ambitionssänkning, verklighetsanpassning eller en smartare väg till målet beroende på vem som uttalar sig. Eftersom vi ser att företag …

Läs mer

Gå till startsidan